Näin netflixaat sujuvasti

Netflix ja muut suoratoistopalvelut ovat lähes jokaisen arkipäivää. Sisältöä löytyy jokaiseen makuun – mutta miksi palvelut välillä tökkivät?

Netflix on monelle tilausvideopalvelun synonyymi, mutta markkinoilla on toki muitakin toimijoita: Viaplay, C More, HBO Nordic jne. Parhaat sisällöt vaativat kuukausimaksullisen tilauksen (SVOD, Subscription Video on Demand) mutta löytyy myös ilmaispalveluja (AVOD, Ad-supported VOD) , joissa maksat mainoksia seuraamalla: Viafree, Ruutu, Katsomo. Julkisin varoin rahoitettu YLE Areena ei näytä edes mainoksia.  

Kaikki nämä täydentävät jo entisestään laajaa perinteisten TV-kanavien tarjontaa ja suomalaisten TV:n katseluun käyttämä aika kasvaa joka vuosi. Elämme todellakin liikkuvan kuvan kulta-aikaa - kunhan palvelut vain toimisivat kuten pitäisi. Moni tuskailee tökkimisiä ja manaa palveluiden tarjoajat pippurin kasvuseuduille, mutta aika usein vika on hiukan lähempänä. Kokosimme muutamia yleisiä ongelmia ja niiden tyypillisiä aiheuttajia.

Kuvan laatu on surkea

Palveluiden kuvanlaatu oli alkuun hyvin vaatimaton, mutta nyt esim. Netflix tarjoaa sisältöä jo Ultra HD  tarkkuudella. Miksi kotona on kuitenkin tavallisempaa aivan luokaton kuva? Palveluiden toimituksen hoitava verkko (CDN) aloittaa sisällön ensin vaatimattomalla laadulla, ja yrittää sen jälkeen nostaa kuvanlaatua. Laadun noston rajoittavana tekijänä on nettiyhteys. Mitä enemmän todellista ja vakaata kaistaa löytyy katseluun käytettävälle laitteelle asti, sen nopeammin kuvanlaatua parannetaan. Netflixin Ultra HD vaatii hyvälaatuista kapasiteettia 25 Mbit/s pelkästään tälle laitteelle - kodin muu käyttö tulee siihen vielä päälle.

Vinkki #1:

Hanki hyvälaatuinen nettiyhteys. Kiinteän laajakaistan vakaus, erityisesti valokuidulla on eduksi videopalveluiden käytettävyydelle, ja kuvan laatu nousee nopeasti hyvälle tasolle. Mobiilissa voi olla ”piikkinä” hyvä siirtonopeus, mutta usein myös huonompia kausia, eikä kuvan laatua voida nostaa kovin korkealle.

Katsottava ohjelma pätkäisee

Kuulostaako tutulta? Aloitat ohjelman katselun ja alat päästä juoneen mukaan, kun yhtäkkiä ohjelma pätkäisee, totta kai jännittävässä kohdassa. Ei kun käynnistelemään uudestaan, ehkä pääset katsomaan mainoksetkin taas uudestaan. Raivostuttavaa, eikö totta?

Vinkki #2:

Hyvälaatuisen videokuvan ”striimaus” on rankkaa työtä myös kotisi reitittimelle. Jos katsot laitteella, joka on kytketty nettiin WLAN:lla, varmista että reititin ei ole yli 5-vuotias. Kun mahdollista (esim. äly-TV:n tai pelikonsolin kautta katsottaessa), käytä kiinteää verkkoyhteyttä, sillä se on aina luotettavin. Vaikka niiden kaapeleiden siististi vetäminen käykin työstä.   

Lataa, lataa, lataa…

Aloitat katselemisen ja ohjelman alkaminen kestää pienen iäisyyden. Tai olet voinut katsoa elokuvaa jo pitkälle, kun kuva pysähtyy ja ruudulle tulee ”latausympyrä”. Mikä ihme tämä nyt voi taas olla?

Vinkki #3:

Hanki riittävän järeä nettiyhteys. Perheelle 100 Mbit/s on aika lailla minimi. Harvoin koko perhe katsoo samaa ohjelmaa samaan aikaan. Nykyään jokainen katsoo omaa ruutuaan, nuoriso vielä montaa samanaikaisesti. Jokainen ohjelma vie oman siivunsa perheen yhteisestä nettikapasiteetista ja joku jää ruuhkassa jalkoihin.  

Käyttöliittymä takkuaa

Joskus pelkkä sisältöjen selaaminen voi olla yhtä tuskaa, palvelu takkuaa, eikä millään pääse listassa eteenpäin. Onkohan kännykkä taas vaihtokunnossa tai appiksessa vikaa?

Vinkki #4:

Totta kai vanhentuneet laitteet nikottelevat, ja on tärkeää, että appikset päivitetään, kun uusi versio on tullut. Vika voi kuitenkin piillä myös nettiyhteydessä. Oikeastaan mikä tahansa edellisissä vinkeissä kerrotuista asioista saattaa aiheuttaa myös huonoa käytettävyyttä.

 

Kirjoittaja:

Perttu Paloheimo, Lounea Oy
tuotepäällikkö, tiiminvetäjä
p. 029 707 0307, perttu.paloheimo@lounea.fi