Valokuitu ja kaupunki

Valokuiturakentamispäätöksen merkitys ja kuluttajan oikeudet

Rakentamispäätös tarkoittaa operaattorin tekemää päätöstä rakentaa valokuituyhteys joko tietylle maantieteelliselle alueelle tai yksittäiseen kuluttajan tilaamaan osoitteeseen. Rakentamispäätöksen tekeminen on ratkaiseva vaihe liittymätilauksessa, sillä sen jälkeen yrityksellä on konkreettinen velvollisuus toimittaa liittymä sovitussa ajassa ja sovitun mukaisesti.

  1. Rakentamispäätös katkaisee ehdollisuuden. Kun rakentamispäätös on tehty, epävarmuutta rakentamisesta ei enää ole. Päätös ohjaa myös kuluttajan omaa suunnittelua, aikatauluja ja palveluvalintoja.
  2. Aikataulun on oltava selkeä ja kirjallinen. Valokuituliittymän hankintasopimuksessa tulee näkyä viimeistään, milloin rakentamispäätös tehdään ja rakentamispäätöksessä taas, milloin liittymä toimitetaan. Tilattua liittymää koskeva rakentamispäätös on tehtävä aina ilman aiheetonta viivytystä. Epäselvät lupaukset, tarpeeton viivyttely tai yrityksen varaamat oikeudet vetäytymiseen rakentamisesta päätöksen jälkeen ovat merkkejä ongelmista.
  3. Toimituksen takaraja on määriteltävä selkeästi – ei riitä, että rakentaminen aloitetaan, vaan liittymän on oltava käytettävissä sovittuna ajankohtana.

Seuraamukset viivästymisestä

Mikäli yritys ei tee rakentamispäätöstä ollenkaan tai mikäli liittymää ei rakenneta määräajassa, on kyse viivästymisestä. Tällöin kuluttajan tulee ensisijaisesti vaatia sopimuksen täyttämistä. Kuluttaja voi myös asettaa yritykselle kohtuullisen lisäajan suorituksen täyttämiseksi. Mikäli suoritusta ei tehdä tässä lisäajassa tai mikäli kuluttaja ei ole asettanut lisäaikaa, mutta suoritusta ei tehdä kohtuullisessa ajassa siitä, kun kuluttaja vaati sopimuksen täyttämistä, voi kuluttaja purkaa sopimuksen heti. Viivästyksestä aiheutuneista vahingoista voi lisäksi seurata oikeus vahingonkorvaukseen.

Internet-yhteyden/viestintäpalvelun toimituksen viivästymisen seuraamuksia on kuvattu viestintämarkkinalaissa.

Sopimuksen purkaminen ja uuden tekeminen

Jos rakentamispäätöstä ei ole vielä tehty tai rakentaminen viivästyy (kts. edellä), kuluttaja voi purkaa sopimuksen. Ennen rakentamispäätöstä tehdystä sopimuksen purkamisesta kuluttajalta saa veloittaa vain välittömästi tilauksesta aiheutuneet kohtuulliset kulut. Etä- tai kotimyynnissä kuluttajalla on oikeus perua sopimuksensa 14 vrk kuluessa ilman mitään kustannuksia.

Jos yritys tekee kielteisen rakentamispäätöksen

Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeen mukaan: ”Kielteinen rakentamispäätös merkitsee yrityksen vetäytymistä kuituliittymää koskevasta sopimuksesta. Päätöksen tulee aina vapauttaa myös kuluttajat sopimussidonnaisuudestaan, eikä kuluttajilta näin ollen voi veloittaa mitään sopimukseen tai sen purkamiseen perustuvia maksuja.”

Mihin yritys voi vedota toimituksen viivästyessä

Yritys voi joskus vedota poikkeustilanteisiin, kuten lupien viivästymiseen tai olosuhteisiin, jotka ovat ennakoimattomia ja yrityksen vaikuttamismahdollisuuksien ulkopuolella. Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeen mukaan: ”Esimerkiksi maan jäätymistä ei voida pitää ennakoimattomana esteenä liittymän rakentamiselle, jos se on ollut vuodenaikaan nähden tavanomaisesti ennakoitavissa.” Tällaisen ylivoimaisen esteen tilanteessa kuluttaja voi pyytää selkeän perustelun viivästyksestä sekä tiedon uudesta realistisesta päivämäärästä toimitukselle.

Lisätietoa ja yhteystietoja

Kuluttaja-asiamiehen ohjeistus:
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tietoa-ja-ohjeita-yrityksille/kuluttaja-asiamiehen-ohjeistukset/ohjeistus-valokuitumarkkinalle

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/puhelin-ja-laajakaistapalvelut/liittyman-toimituksen-viivastyminen

Kuluttajaneuvonta / KKV: https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/kuluttajaneuvonta

Kuluttaja-asiamies: https://www.kkv.fi/yhteystiedot

Kuluttajariitalautakunta: https://kuluttajariita.fi

Haluatko päästä valokuituonnellisten joukkoon?

Postinumerohaulla voit nopeasti tarkistaa, tarjoaako Finnet-ryhmän toimittajat alueellesi kuitua.